Årstidsbord

I alle Steinerbarnehager kan dere finne noe som vi kaller ”Årstidsbord”. Dette bordet/kommoden eller hyllen står på en sentral plass på avdelingen – godt synlig for barna.

Årstidsbordet skal speile festene vi til enhver tid feirer i barnehagen og samtidig uttrykke naturens forvandling gjennom årsløpet. Dette er et opphøyet, vakkert og stille sted hvor barnet kan betrakte og falle til ro i seg selv. Årstidsbordet gir barna et fast holdepunkt i rommet og en trygghet i hverdagen. Dette bordet, hyllen eller kommoden er plassert på et godt synlig sted for barna i stuen/gruppen.

Utformingen kan være individuell i de forskjellige gruppene, men alltid vil en finne en blomsterbukett, et lys, et kunstkort og en krystall. En duk og/eller et silkeslør i en farge som passer til årstiden gjør det hele til en nytelse for øyet. Hele fargesirkelen brukes gjennom årets løp. Om våren er ”Moder jord” med alle sine frøbarn tilstede, på høsten dukker St.Mikael og dragen opp, til Advent vandrer Maria og Josef mot stallen og når det er bitende kaldt ute, ja da står Kong Vinter i isslottet sitt.